Jak pozycjonować bloga i strony – 5 ważnych elementów
Google coraz częściej modyfikuje swój algorytm, w wyniku, czego liczba i znaczenie poszczególnych czynników wpływających na pozycje strony w wyszukiwarce dynamicznie się zmienia. Dla osób niezajmujących się zawodowo pozycjonowaniem stanowi to problem, ponieważ ilość pozyskiwanego ruchu za pomocą tego kanału może bardzo gwałtownie się zmniejszyć. Niezależnie od tego, czy prowadzisz sklep internetowy czy prywatnego bloga – jesteś w bardzo dużym stopniu uzależniony od ruchu z Google.
W celu pomocy mniej doświadczonych czytelnikom, chciałbym podzielić się z Wami moją listą najistotniejszych elementów, o których należy pamiętać pozycjonując swoje strony internetowe. Google oficjalnie podaje ponad 200 czynników mających wpływ na pozycje strony w wynikach wyszukiwania, jednak na podstawie moich obserwacji i testów – 5 z nich ma dominujące znaczenie. A zatem nie przedłużam wstępu i zapraszam do lektury.
Linki prowadzące do Twojej strony
Nadal najważniejszy czynnik rankingowy. Internet opiera się na linkach pomiędzy stronami i Google mimo dużych chęci (ze względu na łatwość manipulacji i możliwość generowania sztucznie dużej liczby odnośników), nadal nie może zrezygnować z ich uwzględniania. Co jednak bardzo istotne, na przestrzeni ostatnich lat dużo się zmieniło – masowe linkowanie ze słowem kluczowym w linku stało się często przyczyną nakładania filtrów na strony? Dodatkowo, Google w coraz większym stopniu analizuje profil linkowania, a także ich, jakość stron linkujących. Jeśli pozyskujemy linki ze stron masowo wykorzystywanych przez spamerów, dla algorytmu jest to czytelny sygnał, że staramy się manipulować wynikami. Dlatego starajmy się nie stawiać na ilość, ale, na jakość. Uzyskanie wyników wymaga cierpliwości – jeden z moich klientów na TOP10 czekał 4 miesiące, ale uzyskał stabilne i trwałe pozycje.
Zapewnianie nowych linków
Wypozycjonowanie strony to dopiero połowa sukcesu. Drugą stanowi zapewnienie jej stabilnych pozycji. Jak część z Was zapewne już to zauważyła, strona po uzyskaniu wysokich pozycji, bardzo często zaczyna powoli obniżać się w rankingu. Jedną z przyczyn jest brak świeżych linków prowadzących do strony. Dlatego nigdy nie zapominajcie o linkowaniu – nawet kilka nowych odnośników w miesiącu, zmniejszy ryzyko pogorszenia się pozycji. Pozycjonowanie stron to ciągły proces, a nie jednorazowa akcja promocyjna.
Obecnie jeden z najważniejszych elementów. Jeśli na swoim blogu publikujecie skopiowane treści, szansa na wysokie pozycje bardzo się zmniejsza. Podobnie jest w przypadku sklepów internetowych – ograniczanie się wyłącznie do opisów produktów dostarczonych przez producenta/hurtownię nie ma sensu. Z tych samych opisów korzysta bardzo duża liczba sklepów. Warto zainwestować kilkaset złotych i przygotować unikalne opisy oraz wysokiej, jakości zdjęcia. Odradzam także automatyczne eksportowanie w/w opisów do porównywarek cen, ponieważ jak się domyślacie, stracimy ponownie naszą unikalność. Unikalna treść to element, dzięki któremu możemy się wyróżnić, a Google bardzo docenia ten element. W przypadku pozycjonowania blogów, bardzo ważna jest długość postu (liczba znaków). Analizy przeprowadzone przez zagranicznych eksportów wykazują, że średnia liczba znaków artykułów widocznych w TOP10 przekracza już liczbę 2500. A jak długie są Wasze posty? Pozytywnie na pozycje wpływają też grafiki oraz filmy video publikowane w treści artykułów.
Słowa kluczowe w treści oraz tytule
Słowa kluczowe w tytule to bardzo ważny czynnik rankingowy. Nie ograniczajmy się jednak wyłącznie do tego – Google analizuje klikalność (CTR) użytkowników w poszczególne strony prezentowane w wynikach wyszukiwania, dlatego starajmy się przygotować tytuł, który będzie zachęcający – intrygujący, wzbudzający ciekawość lub obiecujący korzyść. Wysoka wartość CTR skutkuje lepszą pozycją. Obecność słów kluczowych jest bardzo istotna nie tylko w tytule, ale także w treści strony. Wypozycjonowanie strony na określoną frazę, bez jej obecności na stronie jest, co prawda możliwe, ale bardzo trudne. Dlatego nie utrudniajmy sobie pracy. Starajmy się, aby ważne dla nas słowo kluczowe pojawiło się na stronie w kilku dominach, starajmy się zachowa w tym względzie naturalność i czytelność.
Linkowanie wewnętrzne
Dzięki linkom wewnętrznym pomiędzy poszczególnymi podstronami (w przeciwieństwie do linków zewnętrznych, możemy bez obaw umieszczać w nich słowa kluczowe), mamy możliwość zwiększenia mocy całej strony, a także budowy jej tematyczności. Warto pamiętać o linkowaniu ważnych dla nas podstron z różnych sekcji serwisu.
Wymienione czynniki rankingowe nie wyczerpują ich pełnej listy, ale w moim przekonaniu stanowią ich najważniejsze przykłady. Pamiętajmy, że w czasu masowego, szybkiego i stosunkowo prostego technicznie pozycjonowania odchodzą już do przeszłości. Warto dostosować swoją technikę do nowych trendów w pozycjonowaniu stron, które będą coraz bardziej widoczne w 2015.
Jeśli temat pozycjonowania stron i marketingu internetowego Cię zainteresował, zapraszam do odwiedzenia mojego bloga i zapisania się na newsletter, w ramach, którego publikuje wiele ciekawych testów oraz porad, które przyczynią się do poprawy pozycji Twojej strony.
Autorem tekstu jest Kamil Samselski – ekspert ds. e-marketingu, który prowadzi blog dotyczący pozycjonowania stron oraz marketingu internetowego. Zawodowo związany z branżą SEO/SEM od 2003 roku.