BLOG

Planowanie publikacji wpisów WordPress

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Publikując wpis każdy autor chce, aby trafił on do jak największego grona odbiorców i był aktualny przez jak najdłuższy czas. Jeśli pierwszy ceł można osiągnąć za pomocą trików marketingowych, metod SEO i reklamy, to z tym drugim jest gorzej. Zwłaszcza, gdy nie piszecie o tematach matematycznych, które nie zmieniają się od wieków. Dlatego wpis, który jest często odwiedzany i ma dobre pozycje w wynikach wyszukiwarki, warto aktualizować, aby mógł on dalej odpowiadać potrzebom użytkowników i był na czasie.

Odświeżenie zawartości wcześniejszych wpisów będzie dobrze oceniane nie tylko przez czytelników (aktualna informacja sprawia, że nie będą szukać nowych informacji w wyszukiwarce), lecz także przez Google. W algorytmie tej wyszukiwarki są parametry odpowiadające za aktualność informacji w porównywaniu do konkurencji i zapytań użytkowników.  Jednak nie warto nadużywać aktualizacji i należy ją robić z głową! Regularna zmiana kilku słów oraz znaków nie będzie przecież „plusem” dla wpisu.

Google co prawda nie poleca robienia częstych drobnych aktualizacji wpisów, jednak istnieją przypadki, gdy takie zmiany się opłacają.

Powiedzmy, że opublikowaliście wpis o szkoleniu oraz wydarzeniu, które odbędzie się w pewnym miejscu i w pewnym czasie. Za kilka miesiące planujecie organizować nowe spotkanie i poinformować o tym czytelników blogu. Czy jest sens tworzyć zduplikowany wpis (jeśli nie planujecie opisać szkolenia w inny sposób niż poprzednio) a zmienić jedynie miejsce i czas tego spotkania?  Z punktu widzenia Google nie jest to dobry pomysł. Ponad to poprzedni artykuł na pewno został podlinkowany w mediach społecznościowych oraz innych stronach, więc ma już swoją wagę i sporo odnośników, które są na wagę złota. Dlatego w tym przypadku najlepiej zaktualizować wpis i dodatkowo go podlinkować na jeszcze innych stronach, aby pozyskać nowy ruch.

A co jeśli macie kilkadziesiąt wpisów, które warto regularnie aktualizować zmieniając tylko czas, datę oraz miejsce spotkań?  Warto aktualizować stare wpisy. Ale jak to zrobić?

Nie zawsze znajdzie się czas, aby to zrobić, możecie nie mieć dostępu do strony itp. Najprostszym sposobem będzie rozszerzyć możliwości samego WordPressa i zaplanować aktualizację artykułów.

Brzmi ciekawie, prawda?

Z powyższym problemem spotkałem się całkiem nie dawno, kiedy szedłem na urlop. Z planowaniem artykułów nie miałem problemu, ponieważ taka funkcjonalność jest dostępna do użycia w standardowej wersji WordPressa. Jednak musiałem wprowadzić pewne zmiany do artykułu i go opublikować podczas urlopu (a nie bardzo chciałem to robić na urlopie). Musiałem znaleźć alternatywne rozwiązanie. Po dłuższym poszukiwaniu informacji na ten temat i testowaniu kilku rozwiązań, postanowiłem użyć wtyczkę  tao-schedule-update.  Spokojnie, bez względu na dziwną nazwą spełniła wszystkie moje potrzeby.

Instalacja wtyczki WordPress – Tao Schedule Update.

Zainstalować wtyczkę można bezpośrednio z repozytorium WordPress. Dlatego przejdziemy do sekcji Wtyczki – Dodaj nową i w pole wyszukiwarki, wstawimy jej nazwę: tao-schedule-update (rys. 1).

Rysunek 1. Instalacja wtyczki tao-schedule-update

Aktualizacja wtyczki co prawda była wykonana 5 miesięcy temu oraz nie jest testowana z wersją WordPressa, na której jest instalowana (wp 5.0), nie mniej jednak działa prawidłowo.

Wskazówka! Przed instalacją wtyczek WordPress warto zrobić wcześniej backup strony. W razie gdyby pojawiły się problemy po instalacji wtyczki, szybko będziesz w stanie przywrócić bloga.

Konfiguracja wtyczki WordPress – Tao Schedule Update.

Aby skorzystać z tej wtyczki należy przejść do wpisów (Sekcja Wpisy – Wszystkie wpisy). Po najechaniu myszką na dowolny z artykułów pojawi się dodatkowa opcja Scheduled Update (rys. 2).

Rysunek 2. Opcja planowania publikacji wpisów

Zmodyfikujemy jeden z dostępnych wpisów za pomocą tao-schedule-update. Wtyczka utworzy kopię roboczą oryginalnego wpisu i otworzy go w edytorze (rys. 3).

Rysunek 3. Tworzenie kopii zapasowej wpisu przez wtyczkę

Wprowadzamy zmiany do wybranego artykułu w zwykły sposób. Dalej można ustawić nową datę dla aktualizacji. Jeśli używacie klasyczny edytor oraz wpis był w nim stworzony warto znaleźć sekcję Scheduled Update (rys. 4) i wybrać potrzebny czas i datę dla publikacji wpisu na stronie.

Rysunek 4. Wybór daty dla publikacji aktualizacji

Kiedy data zostanie wybrana, publikujemy zmiany do wpisu za pomocą odpowiedniego przycisku. Do czasu aktualizacji, czytelnicy nie zobaczą wprowadzony przez nas zmian w artykule. Będą wiedzieli poprzednią wersję artykułu. Nowa wersja wpisu pojawi się w dopiero w ustawionym przez nas czacie. Automatycznie stara wersja wpisu zostanie zastąpiona nową (rys. 5).

Rysunek 5. Szkic z aktualizacją wpisu i data publikacji

Warto zauważyć, że w przypadku tworzenia wpisu za pomocą Gutenberga można ustawić datę publikacji dla zmienionej wersji w inny sposób. Dlatego warto kliknąć po dacie w polu Publikacja (Publication) i ustawić nowe znaczenie.

Rysunek 6. Ustawienie daty dla publikacji aktualizacji.

Potem pojawi się przycisk Schedule, który warto nacisnąć. Dalej można przejść do wykonywania innych operacji w WordPress. Artykuł zostanie automatycznie opublikowany w ustawioną datę i czas.

Artykułami stworzonymi za pomocą wtyczki  tao-schedule-update można zarządzać za pomocą standardowych opcje systemu. A same wpisy publikują się automatycznie bez żadnych problemów. Przetestowałem na swoim blogu.

Podsumowanie

W dzisiejszym artykułu opisałem bardzo prostą i wygodną wtyczkę, która pomoże planować aktualizację wpisów na blogu. Jeśli musicie regularnie zmieniać zawartość wpisów to z pewnością będzie to bardzo przydatne rozwiązanie. Można zaplanować kilka wersji wpisu do przodu i pojechać na odpoczynek oraz zając się inną pracą. Wtyczka automatycznie opublikuje wszystkie wasze wersji tego samego artykułu zgodnie z wybraną datą i czasem.

P.S. Jeśli używacie Państwo alternatywne rozwiązanie, proszę podzielić się doświadczeniem.


DZIEWCZYNA ZA BLOGIEM

Jestem Kamila Nitschka

Jestem tutaj, aby szybko i łatwo stworzyć stronę internetową Twoich marzeń lub nauczyć Cię jak możesz to zrobić sama w prosty sposób i bez stresu oczywiście wykorzystując w tym celu WordPressa.

Kategorie

ODBIERZ GRATIS

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Autor artykułu

3 thoughts on “Planowanie publikacji wpisów WordPress”

  1. Jeśli robimy update naszych postów, to żeby Google go polubił warto założyć Search Console i tam ustawić odpowiednią szybkość indeksowania postów. Do tego ustawienie wieku dla poszczególnych elementów np. logotypu sprawi, że Google będzie lepiej patrzył na serwis 🙂

  2. Bardzo rzeczowy wpis w istotnym temacie aktualizacji treści na stronie. Jest to aspekt często marginalizowany w kontekście pozycjonowania witryn a wielokrotnie zamiast pisać (zamawiać) nowe teksty i artykuły na bloga o wiele efektywniej jest się przyjrzeć dotychczas napisanym artykułom i zoptymalizować je pod kątem SEO oraz uaktualnić treścią. Tak samo można dodać sekcje lub rozwinąć poszczególne akapity o wątki poruszone przez innych a przez nas w momencie pisania artykułu pominięte lub zbagatelizowane. Dodatkowo w celu utrzymania ciągłości publikacji można też zaplanować poszczególne wpisy na przód (na przykład pisząc artykuł na dzień kobiet w grudniu, lepiej ustawić publikacje na marzec, bo publikacja na przed dzień świąt byłaby trochę dziwna) a później w zależności od efektów je poprawiać. Pozdrawiam.

Skomentuj artykuł

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *