Chcesz zaprojektować stroją stronę, ale nie masz pojęcia, od czego zacząć? Nie wiesz, jakich stron potrzebujesz w swojej witrynie? Jak strona ma wyglądać lub co właściwie powinna robić? Wszystko wydaje się przytłaczające?

W tym poradniku znajdziesz jasny plan, który możesz zastosować przy budowaniu swojej pierwszej witryny lub jeśli utknęłaś w jakimś punkcie, dzięki czemu nie będziesz traciła więcej czasu i pieniędzy na naprawianie problemów na swojej stronie, które mogłyby powstać w późniejszym czasie.

Po zakończeniu projektowania strony przeczytaj kolejną cześć tego poradnika: jak zbudować swoją stronę na WordPress.

Plan składa się z kilku podpunktów, które są kluczowe do tego, aby zaprojektować skuteczną stronę internetową. Zaczynamy.

Dlaczego planowanie strony internetowej jest najważniejszym elementem?

Wiele osób tworzenie strony zaczyna od kupna domeny internetowej i hostingu jednak, aby zbudować stronę internetową dla swojej firmy, biznesu lub bloga trzeba zacząć od stworzenia planu tej strony, aby później nie tracić zbędnego czasu na samo tworzenie strony i zastanawianie się co powinno być na tej stronie.

Dzięki bezpłatnemu CMS’owi jakim jest WordPress czyli systemowi zarządzania treścią, tworzenie nowej lub kolejnej strony jest zdecydowanie prostsze i łatwiejsze niż kiedykolwiek. W ciągu kilku minut i kliknięciu kilku przycisków możesz mieć stronę internetową swojej firmy bez znajomości programowania. To jest pierwszy błąd popełniany przez początkujących.

Jeśli Twoim celem jest przede wszystkim stworzenie strony internetowej, która przyciągnie klientów to nie możesz w pierwszej kolejności zabrać się za zainstalowanie WordPressa, czy szukanie odpowiedniego motywu WordPress (wyglądu dla strony).

Planowanie strony jest tak samo ważne jak jej tworzenie. Bez dobrego planu, jest duża szansa, że nie ukończysz pracy na tworzeniem strony albo, co gorsza Twoja strona nie będzie przyciągać odbiorców, klientów pomimo włożonego wysiłku w jej tworzenie.

Etap 1) Planowanie strony WWW – cel i odbiorca

Jeśli chcesz dobrze zaprojektować stronę, której celem jest pozyskiwanie klientów, musisz odpowiedzieć sobie na kilka pytań.

Jaki jest cel Twojej strony internetowej?

Każdy projektant stron www zanim weźmie się za techniczne wykonanie strony internetowej, zawsze zadaje pytanie swoim klientom:, „jaki cel ma osiągnąć strona www?”, „dlaczego chcesz stworzyć stronę www dla swojej firmy?”. Kolejne pytanie „jakie korzyści powinna przynieść strona www dla Ciebie?”.

Dlatego powinnaś właśnie zacząć od tych pytań i pomyśleć o swojej przyszłej stronie.

Zastanów się teraz i odpowiedz na te pytania.

Jeśli nie wiesz jaki może być cel strony WWW to spójrz na te kilka najczęstszych podpowiedzi, może jednak z nich będzie pasowała właśnie do Ciebie.

Cel strony internetowej, jaki może być:

  • rozwijanie listy mailingowej;
  • promowanie swoich usług, produktów;
  • budowanie pozycji eksperta;
  • lepsza obsługa klienta i dostarczenie mu pomocy;
  • widoczność firmy na rynku;
  • zdobycie nowych/więcej klientów;
  • dostarczenie informacji o firmie;
  • zautomatyzowanie działania np. rezerwacja na usługi;
  • zwiększenie zaangażowania ze strony odbiorcy;
  • budowanie zaufania do firmy, zwiększyć wiarygodność.

To jest tylko kilka przykładów dla określenia celu Twojej strony WWW. Weź teraz kartkę papieru i zapisz to wszystko co chcesz osiągnąć za pomocą witryny.

Kiedy już określisz cel strony, będziesz wiedziała, co powinnaś zrobić dalej, na czym się skupić np. jeśli Twoim celem jest sprzedaż produktów online, to musisz wiedzieć co to będzie za produkt (ebooki, kursy online, pdfy itp.), ile chcesz tego sprzedać, czy potrzebujesz sklepu internetowego, jakie sposoby płatności będą potrzebne, z jakiego serwisu płatności online skorzystać itp.

Już po zdefiniowaniu jednego celu, pojawia się szereg dodatkowych pytań, na które będziesz musiała się zastanowić. Ale tym zajmiemy się nieco później. Teraz chodzi wyłącznie o to, żebyś zobaczyła ile dodatkowych zadań będzie później do wykonania o ile masz i wiesz jaki jest cel Twojej strony.

Czasami ludzie boją się zdefiniować cel swojej witryny, ponieważ mają w głowie kilka pomysłów i nie wiedzą, który wybrać.

Wystarczy, że określisz jeden cel główny, którego będziesz się trzymać w pierwszej kolejności a następnie możesz zdefiniować kilka dodatkowych, które będą drugorzędne, ale będą wspomagały cel główny, np. główny cel to sprzedaż produktów, a dodatkowym celem będzie budowanie listy mailingowej (potencjalnych klientów) lub dzielenie się wiedzą na blogu.

Jak to wszystko będzie ze sobą współgrało? Nikt nie kupuje od razu zwłaszcza od osób nieznajomych, ale Ty chcesz sprzedać swoje produkty i na tym Ci zależy, więc poprzez dzielenie się wiedzą na blogu, która jest powiązana z Twoimi produktami będziesz w prosty sposób budowała pozycję eksperta, ale również zaufanie i wiarygodność. Następnie wykorzystując artykułu, lead magnety (darmowe prezenty np. pdfy) będziesz mogła budować listę mailingową osób zainteresowanych Twoją tematyką, listę będziesz mogła spieniężyć tzn. wysłać do tych osób oferty swoich produktów lub np. kody rabatowe itp. To skłoni osoby na liście do zakupu Twoich produktów, bo już będą Cię znali, wiedzieli, że mogą Ci zaufać itp.

Widzisz jak to wszystko jest ze sobą powiązane i jak o wiele łatwiej będzie można stworzyć stronę jak będziesz wiedziała, co chcesz osiągnąć za pomocą strony WWW?

Etap 2) Jak osiągnąć zamierzony cel na stronie internetowej?

Kiedy cel jest już określony ten główny jak i te drugorzędne, musisz się teraz zastanowić jak można najlepiej, najprościej ten cel osiągnąć.

Aby Ci ułatwić trochę zadanie, przygotowałam podpowiedź. Zobacz niektóre funkcje, które umożliwią osiągnięcie celu.

Załóżmy, że prowadzisz salon kosmetyczny lub fryzjerski co możesz zrobić aby pozyskać klientów, a najlepiej bazę klientów? Możesz udostępnić bon zniżkowy na pierwszy zabieg w zamian za podanie adresu mailowego.

Jeśli celem jest budowanie wiarygodności i zaufania to pokaż portfolio prac, dyplomy, opinie klientów.

Kiedy celem jest zwiększenie zaangażowania lub budowanie pozycji eksperta możesz to osiągnąć za pomocą bloga, komentarzy pod artykułami, udostępniania w social media.

Wróćmy do przykładu powyżej. Chcesz sprzedawać produkty i wiesz, że możesz budować listę mailingową i pisać bloga. To, czego potrzebujesz?

W pierwszej kolejności strony, która przedstawi Twój produkt. Jest tzw. landing page, czyli strona dedykowana, której zadaniem jest przedstawienie korzyści produktu. Przykład takiej strony możesz zobaczyć tutaj: Warsztaty WordPress Zielona Góra

Odbiorca zobaczy produkt tak jak w przykładzie (w tym przypadku ofertę moich warsztatów WordPress) i może zapisać się na listę oczekujących na nie, dzięki temu buduję listę mailingową. Możesz również za pomocą bloga budować listę mailingową np. oferując newsletter lub lead magnet czyli prosty pdf np. poradnik jak coś zrobić, który oddasz w zamian za adres mailowy.

Kilka innych przykładów. Jeśli chcesz sprzedawać np. produktu wirtualne czyli np. ebooki to możesz udostępnić w zamian za adres mailowy pierwszy rozdział. Albo, jeśli oferujesz jakąś usługę np. masz salon fitness to na stronie możesz zachęcić do skorzystania ze swoich usług np. oferując rabat na pierwszy ćwiczenia. Tak samo możesz zrobić w przypadku salonu kosmetycznego

Pamiętaj, im bardziej będziesz w stanie podzielić swoje cele na konkretne funkcje tym lepiej, ponieważ dzięki temu osiągniesz te cele.

Etap 3) Zbuduj architekturę witryny i stwórz makiety.

Masz już cele i przypisane funkcje i pewnie domyślasz się, że osiągnięcie tego będzie wymagało od Ciebie stworzenia konkretnych stron w obrębie Twojej witryny.

Kiedy będziesz wiedziała, jakie strony będziesz potrzebowała umieścić w swojej witrynie, nie będziesz ich później budowała na ślepo.

Strony, które na pewno powinny znajdować się w Twojej witrynie:

  • Strona główna (Home page) – na tą stronę trafia odbiorca, który zainteresowany jest Twoją ofertą, usługą. To też pierwsza strona, jaką widzą potencjalni klienci, którzy wpisali adres url Twojej strony www w pasku przeglądarki (np. po otrzymali od Ciebie wizytówkę, lub ktoś im podał Twój adres).
  • Oferta/usługi – jeśli wykonujesz jakieś usługi, warto je wymienić i opisać, aby zainteresować odbiorcę i dostarczyć mu niezbędnych informacji w czym możesz mu pomóc.
  • Kontakt – musisz zapewnić klientowi szybki kontakt z Tobą. Na tej stronie możesz również zamieścić informacje o firme, w jakich godzinach pracujesz, możesz również dodać mapę Google.
  • O mnie/ o firmie – odbiorcy bardzo często odwiedzają tę stronę, ponieważ chcą się dowiedzieć czegoś o Tobie, kim jesteś, jak możesz im pomóc lub poznać historię firmy.
  • Blog – oczywiście, jeśli planujesz również pisać artykuły to dodatkowo będziesz musiała stworzyć stronę blog.

Kolejne strony, które warto by było dodać do architektury witryny będą już uzależnione od Twojego dodatkowego celu np. jeśli będziesz chciała budować wiarygodność to kolejną stroną będzie portfolio, aby zaprezentować swoje prace itp.

Strony, które również są wymagane w obrębie witryny:

  • Polityka prywatności – wymagane przez Rodo.
  • Strona regulaminu sklepu internetowego, – jeśli taki chcesz od razu wdrożyć.
  • Strona błędu 404 – strona, o której zapomina wiele osób to strona, na która trafia odbiorca, jeśli nie znajdzie danej strony lub wejdzie na uszkodzony, nieistniejący link z Google. Wtedy strona 404 wyświetla informacje, że podana strona nie została odnaleziona, zapewne nie raz trafiłaś na taką stronę. Ta strona może spowodować, ze stracisz odbiorcę, klienta, ale można ją wykorzystać marketingowo do odzyskania tego klienta. Ale o tym w innym artykule.

Myślę, że już wiesz jakie strony będziesz potrzebowała w swojej witrynie. Rozpisz je sobie w skoroszycie lub na kartce, dzięki temu będziesz mogła dużo szybciej i sprawniej stworzyć swoją stronę internetową.

Kiedy będziesz miała wypisane strony, które będziesz chciała zamieścić w witrynie, przejdź do kolejnego etapu, czyli stworzenie makiet. Rozrysuj każdą stronę z osobna na kartce.

Zaplanuj jak każda ze stron ma wyglądać, co powinno się znaleźć, jak powinna być podzielona na sekcje. Po co to robić? Makiety pozwolą Ci znaleźć odpowiedni motyw dla swojej strony. Motyw to wygląd bloga w WordPressie. Uwierz mi można spędzić godziny, a nawet dni na szukanie odpowiedniego motywu, ponieważ dostępnych motywów darmowych czy płatnych są tysiące.

Jak znaleźć odpowiedni motyw, czy wybrać darmowy czy płatny motyw dla strony, opisałam w innych artykułach, do których Cię również odsyłam.

Jakie makiety powinnaś rozrysować? Dla stron:

  • kontakt;
  • home page;
  • o mnie;
  • blog;
  • oferta.

Etap 4) Odpowiednia nawigacja na stronie internetowej WWW

Nawigacja na stronie WWW to sposób organizacji stron i linków. Pozwala stworzyć strukturę strony, tak aby była ona jasna i zrozumiała dla odbiorcy, a dodatkowo pozwalała znaleźć to czego odbiorca szuka.

Nawigację możesz umieść w dwóch standardowych miejscach na górze strony czyli w nagłówku oraz na dole czyli w stopce.

Kiedy wiesz, jakie strony będą znajdowały się w Twojej witrynie, możesz je odpowiednio umiejscowić w tych dwóch obszarach i sprawić, że odpowiednio poprowadzą odbiorcę po całej Twojej stronie.

Strony w menu górnym czyli w nagłówku:

  • home page (link do strony głównej);
  • kontakt;
  • blog;
  • o mnie;
  • oferta/usługi;
  • portfolio;
  • sklep.

Te strony powinny znajdować się właśnie w menu górnym, aby odbiorca od razu widział co może znaleźć na Twojej stronie.

Strony w menu dolnym czyli w stopce:

  • polityka prywatności;
  • regulamin;
  • kontakt;
  • oferta/usługi – dodatkowo powtórzone.

Aby nawigacja górna była czytelna nie może zawierać zbyt wiele linków oznacza to, że powinna mieć optymalnie do 5 odnośników.

W stopce możesz umieścić więcej linków niż te proponowane powyżej. Ale jeśli będzie ich dużo więcej, to dla przejrzystości podziel je na kolumny.

Po tym etapie powinnaś mieć już zaplanowaną i rozpisaną całą stronę WWW pod względem celu i wiedzieć jak osiągnąć ten cel za pomocą strony.

Teraz możesz przejść do kolejnych 2 etapów, które zamkną planowanie Twojej witryny, abyś mogła przejść do kwestii technicznych i zacząć ją tworzyć na WordPressie.

Etap 5) Dostosuj swój projekt.

Aby strona była skuteczna i pozwoliła osiągnąć cel musi być dostosowana do Twojej grupy odbiorców, czyli do Twoich potencjalnych klientów, czytelników.

W pierwszej kolejności stwórz paletę kolorów dla swojej strony. Jeśli masz już logo to możesz zbudować paletę na podstawie kolorów użytych w logo. Jeśli logo nie masz to pomyśl, jaki kolor pasuje do Twojego biznesu tego, co oferujesz, do Twojej grupy odbiorców.

Jeśli chcesz zbudować stronę np. dla przedszkola to kolory powinny być pastelowe, pasujące do dzieci ich matek, czyli delikatne może niezbyt krzykliwe. Jeśli ma być to salon kosmetyczny to tutaj przewagą są strony w kolorach różu, fioletu, a ostatnio dość popularny kolor to czerń. Spróbuj się wyróżnić, aby nie powielać kolorów od konkurencji, bo taka strona nie będzie się wyróżniać, a nie o to nam chodzi.

Zainteresuj się również psychologia kolorów, świetnie opisuje, jaki kolor pasuje do danej grupy, branży. W skoroszycie podałam kolory wraz z ich opisem, możesz się zainspirować.

Aby strona wyglądała profesjonalnie, ogranicz się do 2-3 kolorów nie więcej.

Jedną z ważniejszych rzeczy na stronie są media, czyli zdjęcia, grafiki, filmy, ikony. Przejrzyj swoje makiety i sprawdź, jakich mediów potrzebujesz aby uzupełnić luki. Zrób listę potrzebnych elementów. Oczywiście, jeśli zdecydujesz się skorzystać ze zdjęć stockowych to pamiętaj, aby były dobrej jakości, nie mogą być rozmazane, rozciągnięte itp. To samo filmy nie powinny być słabej jakości. Najlepiej jak wykonasz własne zdjęcia, ale jeśli nie możesz sobie na to pozwolić to poszukaj takich, które będą pasowały do Twojej strony, nie mogą to być zdjęcia przypadkowo wybrane, które nie będą odzwierciedlać treści zamieszczonej na stronie.

Etap 6) Uzupełnij stronę treścią.

To już ostatni kroki, jaki musisz wykonać przy planowaniu strony WWW. Musisz wypełnić swoją witrynę treścią, czyli uzupełnić wszystkie poszczególne strony, które planujesz dodać do witryny.

Przejrzyj ponownie swoje makiety i z pewnością zaznaczyłaś gdzie ma się znajdować tekst np. w nagłówkach, przyciskach i w całych sekcjach opisowych.

Uzupełnienie stron treścią może zająć kilka dni, nie spiesz się, ponieważ jest to ważny element. Dobrze wykonany na początku szybko przyciągnie ruch na Twoją stronę. Teksty w wielu miejscach np. na stronie kontakt, o mnie, o produktach, nie będziesz poprawiać przez długi czas, dlatego warto teraz zrobić to dobrze.

Po tym etapie powinnaś mieć gotowy plan swojej strony WWW. Możesz teraz przejść do fazy jej budowania za pomocą WordPressa.

Dlaczego warto wybrać WordPressa do stworzenia strony firmowej przeczytasz w osobnym artykule – Dlaczego warto korzystać z WordPressa – 7 poważnych powodów.

Jeśli nie wiesz, od czego zacząć tworzyć stronę WWW, jakie kolejne kroki powinnaś podjąć, z jakich narzędzi korzystać to zapraszam Cię na kolejny poradnik Strona internetowa z WordPress

Wnioski

Mam nadzieję, że ten poradnik pozwolił Ci skutecznie zaplanować swoją przyszłą stronę WWW i stworzenie jej będzie dla Ciebie dużo prostsze niż przed przeczytaniem tego artykułu. Jeśli masz pytania to oczywiście napisz je w komentarzu, a postaram się pomóc.